Veel ondernemers dromen ervan om met hun bedrijf vaste voet aan de grond te krijgen in het buitenland. Internationaal zaken doen brengt daarentegen soms ook wat cultuurverschillen met zich mee. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van de cultuur en bijvoorbeeld de feestdagen van het land waar je zaken mee doet. Ook de Scandinavische cultuur kent wat verschillen, dus als je met Zweden zakendoet is het belangrijk om deze verschillen in de gaten te houden.
Klanten aantrekken en behouden
Het is sowieso prettig als je klantrelatiebeheer goed op orde is. Met een goed werkend CRM systeem kun je een lange termijn relatie tussen jouw bedrijf en de klant optimaliseren. In een dergelijk systeem kun je niet alleen gebruik maken van strategieën, processen, tools en technologieën om de klantrelatie te bevorderen, maar je kunt het ook gebruiken om klanten aan te trekken en te behouden.
Cultuurverschillen
Tussen de Scandinavische landen zitten natuurlijk cultuurverschillen, maar ook in de verschillende regio’s van Zweden kunnen de cultuurverschillen nog weleens afwijken. Zo kom je de traditionele Zweedse houtbouw eigenlijk voornamelijk in Eskilstuna, Linköping en Skara tegen. Voor de Zweedse ondernemer is bewust zakendoen en maatschappelijk verantwoord ondernemen erg belangrijk.
Feestdagen
Zweden heeft ook belangrijke tradities, zoals Nationale Zweedse dag, jaarlijks op 6 juni. Maar er zijn nog meer traditionele evenementen waar je rekening mee moet houden. Zo zijn er de vreugdevuren op 30 april. Tijdens de vreugdevuren wordt het einde van de winter gevierd en op 21 juni is het Midsommarafton om het begin van de zomer te vieren. In augustus is er het Kräftskivor feest. Tijdens dit feest worden rivierkreeften gevangen en gegeten. Op 13 december brengt de Lucia dag weer wat licht in de duisternis. Lucia brengt namelijk met een lichtje koffie, pepparkador en lussekatter bij de Zweden. Dit soort dagen zijn belangrijk om te weten, zeker omdat veel Zweden op die dagen zakelijk niet bereikbaar zijn.